5 Sungai Paling Berbahaya




1. Sungai Amazon: senarai pertama dari atas adalah Sungai Amazon. Sungai Amazon yang terletak di Amerika Selatan adalah yang terbesar dan paling berbahaya di dunia sungai kerana panjang, lebar dan kelantangan tipis. Bertanggung jawab atas sekitar 20% dari sungai di dunia mengalir ke lautan. Kerana dimensi yang luas, kadang-kadang disebut Sungai Laut. Hal ini sangat besar sehingga tidak ada dua titik yang boleh dilalui oleh sebuah jambatan. Hal ini lebih dari 150 meter. Selama musim banjir, Amazon melebar untuk menutup bank-bank dan pulau-pulau di tengah sungai. Sungai Amazon dikenali kerana gelombang pasang tinggi juga.



2. Sungai Congo: The Sungai Congo, sebelumnya dikenali sebagai Sungai Zaire, adalah di Afrika Tengah Barat. Ini adalah Afrika yang paling kuat kedua-dua sungai dan sungai yang paling produktif di dunia. Ini adalah sekitar 2992 batu panjang. Sungai adalah salah satu di antara yang berbahaya kerana masih itu bermula dengan damai; itu mengambil kelajuan dan menjadi bergolak sampai masuk ke "Gerbang Neraka", sebuah lembah panjang 75 batu dari jeram berbahaya. Ada sekitar 32 katarak, mempunyai kekuatan sebanyak seperti semua sungai dan jatuh di Amerika Syarikat. Di Upper Congo, sungai Stanley berakhir dengan air terjun, 60 batu menarik keluar dari jeram.

Sungai Congo:



3. Sungai Orinoco: The Orinoco River adalah sungai terpanjang ketiga di Amerika Selatan dan terletak kira-kira 1330 batu panjang dan mengalir melalui Columbia dan Venezuela. Besar hutan tropika menutupi bahagian barat daya dan bahagian besar masih hampir tidak boleh diakses. Lebih daripada 200 sungai sungai sungai besar ini. Bermula pada Chalbaud Delgado Mountain dan sebagai sungai melewati kawasan hutan dan air terjun melambatkan. Navigasi pada bahagian ini adalah melalui bawah tanah cetek atau kano. Lebih jauh di atas, air terjun menjadi deras dan sangat sukar untuk bernavigasi. Itu mengalir ke Lautan Atlantik. Sering posting ancaman bagi orang-orang yang tinggal berdekatan dengan sungai kerana yang pesisir upwelling sepanjang tahun.

Sungai Orinoco:



4.Sungai Yangtze: Sungai Yangtze adalah sungai terbesar dan terpanjang di Asia dan juga Cina. Ini adalah sekitar 3.964 batu panjang dan akhirnya bermuara di Laut China Timur. Dengan banyak curah hujan sepanjang tahun, ia juga disebut Golden sungai. Sungai telah jurang di sepanjang jalan yang dikenali kerana berbahaya dengan air yang bergerak pantas juga banyak beting. Pada beberapa titik terdapat menipu pusaran air dan air yang sangat bergolak. Sungai ini juga dikenali dengan banjir dan empangan yang telah dibina telah terbukti tidak ada gunanya. Gelombang pasang Sungai Yangtze jauh lebih kuat dan kerana itu banjir. Itu selalu menjadi sumber elektrik kuat.

Sungai Yangtze:



5.Sungai Brahmaputra: Para Sungai Brahmaputra mempunyai asal di Barat Selatan Tibet dan mengalir melalui Tibet, Cina, India dan Bangladesh. Ini adalah sekitar 1800 batu panjang. Hal ini dikenali dengan banjir ketika salji di pergunungan Himalaya mencair dan juga kerana pasang surut telanjang. Hal ini lebih berbahaya dan lebih kuat.

Sungai Brahmaputra:

0 comments:

Post a Comment