Festival-festival Unik di Dunia




Salah satu kawasan yang mempunyai banyak sejarah festival adalah Amerika Latin dan Eropah. Festival sendiri diertikan masyarakat mereka sebagai suatu selebrasi sukacita dan perayaan untuk mengenang sesuatu. Tidak jarang tradisi itu berterusan sehingga beratus-ratus tahun dan justeru menjadi daya tarikan pelancongan bagi pelancong luar negara. Seperti contohnya Carnaval Rio de Janeiro yang terkenal di Brazil. Kini sekurang-kurangnya tiga juta pasang mata menyaksikan festival yang menggabungkan tarian, nyanyian hingga parade gadis-gadis cantik dalam kostum berwarna-warni di jalanan ibu kota tersebut.


Festival melangkau bayi bernama El Colacho
Sekarang kita pergi ke Sepanyol, tepatnya di desa Cstrillo de Murcia. Disana sejak beratus-ratus tahun lalu masyarakat tempatan telah merayakan El Colacho atau festival lompat bayi. Kenapa dinamakan demikian? Sebab mengikut tradisi dan kepercayaan mereka dengan cara melangkau bayi dapat mengusir roh jahat yang mengganggu si bayi. Banyak orang dewasa dan orang tua menyerahkan bayinya untuk diberi tempat dalam acara ini. Dan biasanya para peserta pertandingan adalah ibubapa bayi itu sendiri. Mereka berpakaian dan berkostum seperti syaitan untuk mewakili bahawa iblis telah keluar dari tubuh si anak. Sementara pemimpin umat Katolik sedunia, Paus Benedictus XVI secara terang melarang umat untuk mengambil bahagian dalam festival tersebut kerana sangat berbahaya dan menodai perayaan Corpus Christi yang digelar bersamaan dengan El Colacho.


Festival serba tomato La Tomatina
Untuk urusan festival tampaknya Sepanyol punya banyak festival yang seru dan unik. Cuba lihat acara yang dinamakan La Tomatina di bandar Bunol, Valencia ini. Apa yang terfikir di benak anda apabila mendengar namanya? Betul sekali, festival ini berkaitan dengan buah tomato! Setiap tahun di hari Rabu terakhir di bulan Ogos sekitar 9 ribu penduduk tempatan dan puluhan ribu pelancong pergi ke pusat bandar untuk saling melempar tomato satu sama lain. Festival ini dilakukan untuk menghormati Virgin Mary dan St. Louis Bertrand. Khabarnya tradisi ini telah ada sejak tahun 1940-an dan kini telah mendapat restu dari pemerinah bandar tempatan.

Nah, masih di Sepanyol, kita bergeser ke desa kecil bernama Manganeses de la Polvorosa. Secara turun temurun masyarakat sekitar telah melakukan festival atau ritual "aneh" demi menghormati St. Vincent de Paul, sang pelindung suci mereka. Festival ini dinamakan Melempar Kambing dan diadakan setiap tahun baru di hari Minggu terakhir bulan Januari. Ritualnya melibatkan seorang pemuda yang naik ke menara gereja untuk kemudian melemparkan kambing dari atas. Kambing itu harus ditangkap oleh orang-orang yang berkerumun di bawah dengan menggunakan kain terpal. Aksi ini jelas mengundang protes dari pecinta haiwan. Bahkan pemimpin desa sendiri telah melarang namun tidak diindahkan oleh penduduk tempatan. Aneh!

Kita pergi ke tanah besar Inggeris. Disana tepatnya di kota Gloucestershire penduduk mempunyai Festival menggelindingkan Keju. Tidak jelas maksud dan tujuan dari diadakannya acara ini namun dewan bandar tidak melarang sebab terbukti mampu menghidupkan pelancongan di bandar kecil tersebut. Setiap bulan Mei penduduk local akan pergi ke bukit Cooper sebagai tempat digelarnya festival. Acara bermula dengan cara seseorang melemparkan keju dari atas bukit dan kemudian ratusan orang berlari mengejar keju tersebut menuruni cerun yang terjal. Setiap tahun selalu ada korban luka dalam acara ini, itulah sebabnya anak-anak di bawah usia 15 tahun dilarang mengambil bahagian.


Oktoberfest yang sinonim dengan bir, keju dan wanita ..
Jerman juga punya festival yang unik, kita mengenal Love Parade di Berlin dan Beer Festive di Munich. Namun salah satu festival yang telah dirayakan sejak lama oleh penduduk Bavaria adalah festival Memukul Angsa. Sampai sekarang, festival tahunan ini diadakan di Jerman dimana seekor angsa diikat kakinya dan dipukul orang tempatan sampai kepalanya putus. Kerana adanya protes dari aktivis pencinta haiwan, festival ini sekarang dilakukan dengan memukul angsa yang sebelumnya sudah mati. Kegiatan yang sama diadakan di Sepanyol setiap tahun di mana orang menggantunggkan angsa sampai kepalanya putus. Festival dari Sepanyol ini bernama Antzare Eguna dan telah ada sejak tiga setengah abad yang lalu.

Sedangkan festival bir dan alkohol yang paling terkenal di dunia adalah Oktoberfest di Jerman. Dalam acara ini dihadirkan puluhan jenis minuman bir hangat dan dingin serta aneka minuman alkohol lain. Digelar selama 16 hari mulai pertengahan September hingga bulan Oktober setiap tahun. Para peserta juga dihidangkan pelbagai makanan khas Jerman seperti sosej daging babi yang terkenal dengan nama Schweinsbraten, ayam panggang hendle, kemudian daging has babi Haxn, filet ikan Steckerlfisch, kuih kentang Reiberdatschi dan mie keju Kaasspotzn. Lezaaat ...

Masyarakat Eropah memang dikenali sebagai masyarakat yang senang dengan perayaan dan fiesta. Bagi mereka berkongsi kebahagiaan bersama keluarga dan orang-orang terdekat menjadi aktiviti yang patut dirayakan. Sedangkan kita di benua Asia juga merayakan hal-hal tersbut walaupun bentuknya sangat berbeza. Apapun itu, kewujudan festival atau perayaan budaya memang menjadi magnet yang menarik bagi para pelancong luar negara. Hal inilah yang dimanfaatkan oleh pemda tempatan untuk menjaring pertukaran asing dan pendapatan bagi daerahnya. Bagaimana dengan di Malaysia? Sudahkah pemda dan jabatan berkaitan mengemas festival-festival unik di seluruh Nusantara menjadi pundi-pundi menimbun pertukaran asing?

0 comments:

Post a Comment