Pulau-pulau Khusus Untuk Sampah



Sampah memang menimbulkan masalah pelik yang sukar terurai hingga sekarang. Masalah yang terus ada kerana sampah adalah semakin padatnya suatu wilayah, sehingga sukar mencari lokasi untuk tempat pembuangan sampah.

Berikut ini 4 pulau tempat pembuangan sampah di dunia yang digunakan sebagai tempat pengurusan sampah.


1. Thilafushi, Maldives
Thilafushi terletak di sebelah barat Malé, dan terletak di antara Kaafu Atoll Giraavaru dan Gulhifalhu dari Maldives. Hal ini secara geografi merupakan bahagian dari saluran Vaadhoo. Thilafushi menerima sampah pertama dari Malé pada 7 Januari 1992

Bekerja mulai dengan hanya 1 kapal pendarat, 4 trak beban berat, 2 Ekskavator dan wheel loader perseorangan. Selama tahun - tahun awal pengurusan sampah, lubang dengan kelantangan 37.500 ft3 (1060 m3) digali, setelah pasir yang diperolehi dari penggalian digunakan untuk membina kandang berdinding sekitar perimeter dalaman. Sampah yang diterima dari Malé diendapkan ke tengah - tengah lubang, yang diakhiri dengan lapisan sisa pembinaan seragam kemudian diratakan dengan pasir putih.

Awalnya tidak ada pemisahan sampah kerana itu kini harus ditangani dengan segera kerana akumulasi massa yang bertambah.Yang utama adalah sarana penunjang kegiatan industri di pulau seperti perahu pembuatan, pembungkusan simen, pemprosesan dan pergudangan pelbagai skala besar. Salah satu penyumbang terbesar Thilafushi adalah penduduk Malé.

Thilafushi tidak hanya bertindak sebagai penyelamat dari masalah sampah mereka sendiri, tetapi juga mengutus mereka dari gudang simen penyimpanan dan kemudahan penyimpanan massa yang lain. Kini kerajaan Maldives berjuang untuk memaksimumkan pengurusan dan pemprosesan sampah dengan teknologi yang lebih canggih guna menekan peringkat pencemaran alam sekitar di sekitar pulau.

2. Pulau Semakau, SINGAPURA
Terletak 8 kilometer selatan Singapura dan pulau ini seluas 3.5 kilometer persegi, Semakau direka oleh para jurutera di Singapura NEA. Ini terdiri dari dua pulau kecil yang telah berhubung dengan tanggul batu. Bahagian dalam wilayah dibahagikan kepada 11 teluk, yang dilapisi dengan plastik tebal dan tanah liat untuk mencegah bahan yang tidak diingini mencemari laut.

Sejak mula digunakan pada tahun 1999, empat daripada 11 teluk telah diisi, ditutupi dengan tanah dan ditanam rumput. Penghijauan ini menelan kos sekitar $ 400 juta, boleh menyimpan hingga 63 juta meter padu sampah, cukup untuk memenuhi pengurusan sampah di Singapura hingga 2040.

3. YUMENOSHIMA, JEPANG
Yumenoshima adalah sebuah pulau buatan di Teluk Tokyo yang benar - benar diperbuat dari sampah. Itu bermula pada akhir 1960-an (walaupun beberapa sumber mengatakan telah bermula sejak akhir 1950-an atau akhir 1970-an) oleh kerajaan bandar / wilayah Tokyo sebagai penyelesaian untuk beberapa masalah sampah.

Tetapi penyelesaian ditemui pada tahun 1972 ketika kerajaan bandar memutuskan untuk membuatnya menjadi taman. Sekarang ruang tertutup oleh pohon eucalyptus dan dilengkapi oleh kereta, tanah hijau untuk berkelah, berjemur, dan siapa saja yang mencari relaksasi. Antara taman dapat dicapai denga sebuah jambatan dan marina yacht.

4. FLOATING GARBAGE ISLAND, SAMUDERA PASIFIK
Sebuah pulau yang sangat besar, dua kali saiz Texas yang mengambang di suatu tempat antara San Francisco dan Hawaii.

Ini terdiri daripada 80 peratus plastik dan beratnya sekitar 3.5 juta tan mengapung di mana beberapa orang pernah melakukan perjalanan, di tanah tak bertuan antara San Francisco dan Hawaii.

"Sampah ini makin berkembang, bersamaan dengan seluruh dunia sisa laut, sepuluh kali ganda setiap dekad sejak tahun 1950", kata Chris Parry, pengurus program pendidikan awam dengan California Coastal Suruhanjaya di San Francisco.

0 comments:

Post a Comment