Inikah Wajah Guru Cina Yang Memaksa Pelajar Melayu Makan Rumput?

Kejadian Khamis lalu di Sungai, Perak di mana seorang guru Cina pro DAP yang mendenda anak muridnya berbangsa Melayu makan rumput mungkin adalah kejadian penghinaan yang paling teruk di negara ini pasca 13 Mei 1969.

Kalau ada anak Cina yang dipakaikan loceng dan diarahkan makan rumput di sekolah itu, maka kita boleh hadam dan kata itu hukuman biasa.


Mungkin tindakan guru itu perlu dilihat dari konteks melanggar garis panduan menghukum pelajar sahaja… tidak perlu dimasukkan unsur perkauman.

Namun, jika hanya dua pelajar Melayu itu sahaja yang diperlakukan demikian, maka kalau ada sesiapa yang cuba jadi hero dengan cakap jangan jadi racist atau sebagainya… fikir secara mendalam sekejap.

Sebenarnya sikap benci kepada bangsa Melayu memang terbuku di hati masyarakat Cina dan seolah-olah mereka lupa bahawa meraka adalah asal bangsa pendatang yang banyak diberikan muka.

Namun, sebab terlebih bagi muka maka lama-lama naik lemak sampai anak Melayu kita dipakaikan loceng dan disuruh makan rumput.

Kalau di negara India atau Pakistan, ada kaum pendatang yang menghina kaum asal begitu sekali, agaknya dalam satu malam sebahagian besar kaum pendatang itu akan lenyap.

Di Malaysia kita tak buat benda camtu… dan kalau boleh jangan dimulakan pun…

Cuma berlajarlah sikit daripada apa yang berlaku dan berhati-hatilah dengan sikap serta dendam yang ada di jiwa masyarakat Cina.

Apa pun, hari ini tersebar di laman-laman sosial beberapa keping gambar yang memperlihatkan wajah seorang lelaki Cina pro DAP yang didakwa adalah guru yang menghukum pelajar-pelajar berkenaan.

Adakah ini guru tersebut?




Sumber

0 comments:

Post a Comment